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Japón estudia revisar el artículo pacifista de su Constitución

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Japón estudia revisar el artículo pacifista de su Constitución

Mensaje por Epsilon el Enero 1st 2014, 21:27

Publicado: 1 ene 2014 | 23:07 GMT Última actualización: 1 ene 2014 | 23:11 GMT

Para 2020 Japón revisará su constitución, que desde el final de la Segunda Guerra Mundial limita sus actividades militares a la legítima defensa, informó el primer ministro, Shinzo Abe, en medio de crecientes tensiones territoriales.

El primer ministro dijo que la constitución será revisada después de que Tokio acoja los Juegos Olímpicos de 2020.

El artículo 9 de la Constitución japonesa, que prohíbe el uso de la guerra para resolver los conflictos y se consagra la paz a través del uso de la justicia y el orden, se añadió tras la Segunda Guerra Mundial.

"Aspirando sinceramente a una paz internacional basada en la justicia y el orden, el pueblo japonés renuncia para siempre a una guerra como derecho soberano de la nación y a la amenaza o uso de la fuerza como medio de solución de los conflictos internacionales", afirma el artículo que, según Abe, debe ser reconsiderado para hacer frente a los nuevos tiempos.

Además, Abe destacó la importancia de defender el territorio japonés de la creciente actividad en la región de China, que elevó la tensión en la zona el pasado noviembre cuando creó una zona de defensa aérea. Legisladores japoneses acusaron al Gobierno chino de ser "irresponsable" y de correr riesgos innecesarios al intentar alterar el "status quo" en la región.

Mientras tanto, y con la idea de responder más rápidamente a una contingencia militar, el ejército chino considera la reorganización de sus siete regiones militares en cinco distritos, cada uno de los cuales constará de un comando de operaciones conjuntas que controlará el ejército, la marina, la fuerza aérea y unidad de misiles estratégicos en ese distrito, informaron oficiales militares chinos de alto rango al diario japones 'The Yomiuri Shimbun'.

La reorganización prevista marcaría un cambio desde el modelo militar orientado a la defensa, que se basa principalmente en el ejército, a otro que garantice una gestión más versátil e integrada.


Texto completo en: http://actualidad.rt.com/actualidad/view/115934-japon-revisa-constitucion-pacifista-tension-china
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Re: Japón estudia revisar el artículo pacifista de su Constitución

Mensaje por ogmios03 el Enero 18th 2014, 02:45



Según yo no sería hasta el 2020 sino mucho antes. La xosa está demasiado caliente en ese mar. China es el chico malo. India, taiwan, C. del Sur, Vietnam y Japón tienen problemas con ellos. Y EEUU no hace más que agasajarlos y venderles y darles m´´as y más armamento.

La realidad es que hoy x hoy la vieja cnstitución japonesa es sólo de montaje. Japón ya tiene portahlicópteros y planea hacer portaaviones. Esta desarrollando su caza quinta generación. Le compró muchos Ospreys a EEUU y mucho más armamento.

Y China pues, china ya hasta puso en su mapa de sus pasaportes las islas bajo control japonés que disputan. así que va en serio esto.

La semana pasada o hace unos días iba a haber un choque de embarcaicones china y americana en aguas internacionales por "lo aventado" de la embarcación china. Fueron los gringos los que en este caso lo evitaron. Pero no pinta nada bien la zona.

ah si filipinas también e Indonesia están tensos con los chinos. Imagínense que hasta vietnam es ahora aliado de EEUU. Lo que son las cosas.

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Re: Japón estudia revisar el artículo pacifista de su Constitución

Mensaje por Invitado el Enero 18th 2014, 02:55

ogmios03

Segunda llamada de atención camarada.

Sigues participando en el foro sin pasar a presentarte y te voy a mandar a las regaderas así que alineate. STAFF

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Re: Japón estudia revisar el artículo pacifista de su Constitución

Mensaje por Lanceros de Toluca el Enero 18th 2014, 15:42

ogmios, pasa a presentarte por favor en el tema correspondiente, lee el reglamento

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Re: Japón estudia revisar el artículo pacifista de su Constitución

Mensaje por ogmios03 el Enero 19th 2014, 01:17


Hecho, en pase de lista.

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Re: Japón estudia revisar el artículo pacifista de su Constitución

Mensaje por Lanceros de Toluca el Enero 21st 2014, 23:00

Nel ya te amoneste en el otro tema por zorron. No entiendo como es que puedes hacer este tipo de discertaciones y que resulte que no puedas leer el reglamento, abrir un tema nuevo y presentarte. En lo particular eso me molesta bastante.

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El Gobierno japonés acelera el plan para ampliar su capacidad militar

Mensaje por ivan_077 el Mayo 18th 2014, 19:35



El Gobierno japonés acelera el plan para ampliar su capacidad militar
El primer ministro, Shinzo Abe, exhorta su país a respaldar un cambio de la Constitución pacifista
Jose Reinoso Pekín 15 MAY 2014 - 19:23 CET

Defensa

El buque de autodefensa japonés, Kurama, en la bahía de Sagami. / © Yuriko Nakao (REUTERS)
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Cuando Japón perdió la Segunda Guerra Mundial, Estados Unidos le impuso una Constitución pacifista (1947), según la cual Tokio renunció para siempre a la guerra y el papel de sus fuerzas armadas fue restringido a la autodefensa. El primer ministro, Shinzo Abe, considera que el contexto internacional ha cambiado radicalmente desde entonces y que el país debe modificar esta situación para poder asumir una mayor responsabilidad en su propia defensa y contribuir más a las misiones internacionales de paz y cooperación militar.

Abe ha hecho un llamamiento este jueves para revisar los límites legales sobre la capacidad que tiene el Ejército –en realidad, llamado Fuerzas de Autodefensa de Japón (JSDF, en sus siglas en inglés)- para luchar en el extranjero, y poner en marcha un cambio fundamental de la política de seguridad japonesa, durante décadas constreñida por su Constitución pacifista.

Abe, que llegó a la jefatura de Gobierno en diciembre de 2012 al frente del Partido Demócrata Liberal (PDL), quiere un Ejército más fuerte que le permita afrontar el nuevo escenario geopolítico, y, en particular, el conflicto territorial marítimo con China y la continua amenaza nuclear de Corea del Norte.

El primer ministro ha recibido formalmente este jueves el informe de un panel de expertos nombrados por el Gobierno, que urge a reinterpretar la carta magna para permitir el uso de la fuerza militar en defensa de otros países. “Debemos estudiar si la interpretación actual de la Constitución es suficiente para proteger a la gente y sus vidas pacíficas”, ha dicho en una conferencia de prensa televisada. “No podemos proteger nuestras vidas pacíficas simplemente repitiendo que somos un país pacífico. Nuestras vidas pacíficas pueden tener que hacer frente de repente a una crisis. ¿Puede alguien decir que esto no ocurrirá?”, ha asegurado, informa Reuters. En un gesto destinado a aquellos votantes que temen que Tokio regrese al militarismo y a los países asiáticos que sufrieron el imperialismo japonés, ha insistido que Japón nunca volverá a ser “un país que hace la guerra”.

El primer ministro ha recibido un informe que urge a reinterpretar la carta magna para permitir el uso de la fuerza militar en defensa de otros países

Abe quiere reinterpretar el Artículo 9 de la Constitución, por el que Tokio renunció a la guerra como derecho soberano para solventar cualquier disputa, y que hasta ahora le ha impedido ejercer el denominado derecho de defensa colectiva; es decir, el despliegue de soldados para ayudar a aliados que sean atacados.

Si salen adelante los cambios, Japón podría acudir en ayuda de Estados Unidos o de otro país, incluso si él mismo no es objetivo del ataque. Tokio ha suavizado gradualmente con los años las restricciones del Artículo 9 para permitir el despliegue de tropas en el extranjero en circunstancias especiales, pero nunca para utilizar sus armas contra otros.

Podemos tener que enfrentarnos a una crisis de repente

Primer ministro japonés

El primer ministro ha afirmado que ningún país puede defenderse solo, y que, con la interpretación actual de la Constitución, las tropas japonesas no podrían utilizar la fuerza para rescatar a ciudadanos japoneses que huyeran de una zona en conflicto a bordo de un barco estadounidense, en caso de que este fuese atacado. Sin embargo, ha insistido en que Japón nunca enviará soldados al extranjero para iniciar un conflicto.

Una modificación de las limitaciones actuales sería bien recibida por Estados Unidos, con quien Tokio tiene un tratado de seguridad por el cual Washington está obligado a defender a su aliado si lo necesita. Estados Unidos, que se enfrenta a presiones presupuestarias en el Ejército, quiere que Japón asuma un papel mayor en su propia defensa. Washington tiene cerca de 50.000 soldados en el país asiático.

Abe quiere un Ejército más fuerte para afrontar el nuevo escenario

Abe, sin embargo, ha dicho que el Gobierno no seguirá una recomendación de sus consejeros para que Japón levante la prohibición de participar en operaciones de seguridad colectiva lideradas por Naciones Unidas, en las cuales los países se junten para impulsar a un agresor contra un país.

No está claro hasta dónde podrá llegar Abe en sus planes. Las modificaciones que quiere impulsar se enfrentan a las reticencias de algunos miembros de la coalición gobernante, por lo que tendrá que tejer un consenso para lograr la aprobación del Gabinete. Algunos oponentes dicen que los cambios minarían la cláusula de la Constitución por la que el país renuncia a la guerra, y que, incluso si son pequeños, podrían abrir la puerta a movimientos más drásticos luego. Además, los electores están divididos y existen temores en el Partido Demócrata Liberal sobre el impacto que la decisión puede tener en los comicios locales este año y el que viene.
http://internacional.elpais.com/internacional/2014/05/15/actualidad/1400174629_887614.html

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Dishonest Abe

Mensaje por ivan_077 el Junio 24th 2014, 17:48


Dishonest Abe
Why we should be worried about the Japanese prime minister's move to amend the constitution.

BY Bruce Ackerman , Tokujin Matsudaira
JUNE 24, 2014


As Iraq disintegrates before the U.S. administration's eyes, it is ignoring news from Japan that is no less ominous. Without attracting much international attention, Prime Minister Shinzo Abe is attempting a constitutional coup: trying to repeal basic tenets of the constitution without obtaining the support of the Japanese people in a special referendum.

In the aftermath of World War II, Article Nine of Japan's new constitution "forever renounce[d] war as a sovereign right of the nation and the threat or use of force as a means of settling international disputes." Abe believes that the rise of China and the unpredictability of North Korea require military responses that the constitution renounced. It is up to him to convince the Japanese people that he's right -- but not by short-circuiting a referendum to achieve a radical change through unconstitutional means. If his coup is successful, it will establish a precedent that will permit the further destruction of the country's liberal democratic legacy.

Thus far, U.S. President Barack Obama has allowed Abe to embark on his mission without protest. But continued passivity will undercut the moral foundations of U.S. Asia policy for generations to come.

Over the past two years, Abe's Liberal Democratic Party (LDP) has won sweeping electoral victories on the basis of economic policies that have begun to lift Japan out of the doldrums -- raising business confidence to the highest levels since the global recession. But the constitution doesn't allow the prime minister to use the popularity he has gained from economic success to revolutionize fundamental values -- in this case, Japan's commitment to pacificism. Instead, the constitution requires a two-thirds majority in both houses before any amendment can be submitted to the voters. Only if a majority then approves at a referendum can the initiative become law. Yet Abe lacks the necessary parliamentary majorities -- the LDP, along with coalition partner New Komeito, controls a two-thirds majority in the lower house, but only 55 percent of the seats in the upper house. What is more, the electorate has turned decisively against his amendment campaign -- a June poll from the respected Kyodo News reports that 55 percent of the public oppose Abe's initiative, up from 48 percent in May.

Soon after Abe regained power in Dec. 2012, he launched a campaign to weaken the amendment procedure, so that only a simple majority in both houses would be required before going to the voters. But his strategy backfired: It estranged, rather than mobilized, popular support.

Abe then switched tactics, and began pursuing the same objective by more devious means. In the Japanese system, the Cabinet Legislation Bureau is the government office in charge of constitutional and statutory interpretation. It had long viewed Article Nine as banning even those military actions authorized as legitimate self-defense under the United Nations Charter. Since August, Abe has been pressuring lawyers at the bureau to revise this position. In May, he finally succeeded. The agency is now reinterpreting Article Nine to authorize a wide range of preemptive military actions in the name of collective self-defense. And now, without seeking a legislative mandate in support of this basic change, he is pressuring his Cabinet to accept it.

Abe's current proposal, presented in June, would authorize military force if "the country's existence, the lives of the people, their freedoms, and the right to seek happiness are feared to be profoundly threatened because of an armed attack on Japan or other countries." The last three words are significant, as they authorize Japan to use force in defense of the United States or other close allies. Such preemptive attacks -- including the authority to use the military to break embargos on oil or food so long as the "right to seek happiness" is endangered -- go far beyond the principles of self-defense authorized by Article 51 of the United Nations Charter, and erase Article Nine's emphatic renunciation of "the threat or use of force."

Despite the extreme nature of the proposed revisions, Abe seems to be overcoming his coalition partner's resistance. While New Komeito may eliminate some of the broader reinterpretations as a face-saving measure, it may go along with a constitutional revolution by unconstitutional means -- unless public opinion at home and abroad emphatically oppose the move.

There is more at stake than Article Nine. The 1947 constitution was written under U.S. occupation, and the imperial government accepted it without submitting it to voters in a referendum. Since then, it has never been amended. If the Abe government gained the two-thirds legislative majorities required for a popular referendum this would permit Japanese people of the 21st century to claim ownership over their constitutional destiny, thereby consolidate the nation's standing as one of Asia's leading democracies.

In contrast, if Abe unilaterally modifies the constitution, and treats the referendum procedure with contempt, it would create a terrible precedent for further constitutional coups. For example, Article 97 of the constitution declares that "the fundamental human rights ... guaranteed to the people of Japan are fruits of the age-old struggle of man to be free; they ... are conferred upon this and future generations in trust, to be held for all time inviolate." But the LDP has already prepared a draft that eliminates this statement of principle. The draft also contains a provision restricting freedom of speech and association "for the purpose of harming the public interest and public order." Once Abe has evaded the requirements for constitutional amendment in the case of Article Nine, what is to stop him from undermining Japan's constitutional legacy through more acts of Orwellian "reinterpretation"?

During Obama's April trip to Japan, the two leaders held a joint press conference, where Abe announced that "wide-ranging security and defensive cooperation would be promoted."

But at what price? To eliminate false impressions left by the press conference, U.S. Ambassador to Japan Caroline Kennedy should state that the United States only supports military collaboration when it is in strict conformity with Article Nine. More fundamentally, the Obama administration should not prioritize seeking Japanese help in dealing with short-term provocations from other Asian powers. Instead, it is far more important to secure Japan's place as a mature democracy in the region. The alternative is unacceptable.

Brendan Hoffman/Getty Images
http://www.foreignpolicy.com/articles/2014/06/24/dishonest_abe_article_nine_japan_constitution

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Re: Japón estudia revisar el artículo pacifista de su Constitución

Mensaje por ivan_077 el Junio 30th 2014, 19:50


Japanese man sets himself alight in protest
Man sets himself on fire in Tokyo in protest against government's proposed new defence policy.
Last updated: 29 Jun 2014 21:56
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The man's identity and reason for the self-immolation is under investigation [Reuters]

A man has set himself on fire at Tokyo's busy Shinjuku railway station in what appears to be a rare violent political protest.

The man, who appeared in his 50s or 60s, was taken to the hospital on Sunday after suffering serious injuries, said Daiji Kubota, an officer at the Shinjuku police station.

He said the man's identity and the reason for the self-immolation was under investigation.

Footage of the incident on Twitter and other social media showed a man clad in a suit and tie sitting on a small mat along the metal framework above a pedestrian walkway with two plastic bottles of what looked like petrol beside him.

Witnesses were quoted as saying the man spoke through a megaphone to protest the government's moves to change Japan's defence policy, doused himself with petrol and set himself alight as hundreds of people watched from below and from nearby buildings.

Television reports showed firefighters pulling the man down onto the pedestrian bridge walkway and using hoses and a fire extinguisher to put out the fire before loading the victim into an ambulance.

Japan's Cabinet is expected on Tuesday to approve a proposal calling for the right to "collective self-defence," which would allow Japan to play a more assertive role in international security amid China's growing military presence and rising regional tensions.

Japan currently limits its participation even in UN peacekeeping activities to non-combat roles.

Critics say the shift undermines the war-renouncing Article 9 of Japan's Constitution, and opposition groups have staged constant but peaceful protests outside Prime Minister Shinzo Abe's official residence.

Japan has had very few self-immolations in past decades despite a long history of suicides by ritual disembowelment, or seppuku, dating back to the feudal era.

The most high-profile suicide for political reasons in the modern era was by Yukio Mishima, a right-wing author considered to be one of Japan's greatest novelists, who killed himself in front of the headquarters of Japan's Self Defence Forces in 1970 after an unsuccessful coup attempt.
http://www.aljazeera.com/news/asia-pacific/2014/06/japanese-man-sets-himself-alight-protest-2014629213139553735.html

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Re: Japón estudia revisar el artículo pacifista de su Constitución

Mensaje por ivan_077 el Julio 3rd 2014, 11:23


Japan's Collective Self-Defense Play: A Game Changer?
Brad Glosserman

July 3, 2014
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As anticipated, Japan’s Cabinet has reinterpreted the constitution to permit Japan to exercise the right of collective self-defense. After some initial histrionics – Xinhua, the official Chinese news agency, opined that Prime Minister Shinzo “Abe is manipulating a dangerous coup to overturn the country's post-war pacifism and democratic ideals, as he hones in on releasing the shackles of the nation's legally tethered military and war will from its war-renouncing Constitution” – the decision was met by neighbors with resignation and the grinding of teeth. A Chinese foreign ministry spokesperson urged Japan “to earnestly respect legitimate security concerns of its Asian neighbors, deal with relevant issues with discretion, not to harm the national sovereignty and security interests of China and not to undermine regional peace and stability.” His counterpart in Seoul insisted that any Japanese exercise of collective self-defense affecting security and national interests on the Korean Peninsula “cannot be accepted unless we request it or agree to it.”

If the reaction seems anticlimactic, it is because there is much less going on than meets the eye. The legal and constitutional constraints on Japanese security policy are less restrictive than many admit. As Adam Liff noted recently, Japanese prime ministers have reinterpreted the constitution throughout the postwar era when they felt compelled to do so. Bureaucrats and politicians have been masterful practitioners of the “fudge” when addressing hard national security and alliance issues: recall the secret agreements regarding US nuclear weapons on Japanese territory. And Japan’s Supreme Court has traditionally deferred to politicians on such matters.

The real constraints on Japan’s security policy have been and will continue to be social and political. Recall that Abe took office with a desire to rewrite the entire constitution. That became an intent to change just Article 9. He has settled, after a much longer process than anticipated, for a change in the interpretation of the exercise of the right of collective self-defense – and now must wait for legislation to turn this week’s Cabinet decision into law. When that happens – it could take as long as two years – the use of Japan’s military will be subject to three conditions:

1: Japan can come to the aid of an ally with which it has a “very close relationship” if there is a threat to constitutional rights to life, liberty, and happiness of Japanese citizens. [Taken literally, Japan has only one ally, the United States, which considerably limits application of this change in interpretation];

2: There is no other diplomatic or negotiated means to protect both that nation and its citizens but through the use of military force; and

3: The use of military force is kept to a “bare minimum.”

That scaling back of ambitions reflects powerful opposition. Abe’s Liberal Democratic Party isn’t united on the issue and its alliance partner, New Komeito, demanded the introduction of the three conditions as the price of its support for the measure. Opinion polls consistently show more than 50 percent of the public opposes the reinterpretation of the exercise of the right of collective self-defense.

The rhetoric that has been used throughout the reinterpretation discussion – and by the prime minister himself when he announced the change Tuesday evening in Tokyo – underscores the power of those constraints. Abe framed the move as consistent with Japan’s status as a “peace state” and emphasized that any and all changes will be part of its strategy of “proactive pacifism.” Cynics may dismiss that as another empty slogan, but the fact remains that such language is needed to legitimate action to the public.

Those same cynics point out that the three conditions designed to limit Japanese action are undefined and potentially quite expansive. What is the “bare minimum” use of force necessary? Subsequent legislation will define that phrase, but its application will invariably be influenced by political considerations at the time of a crisis.

Any “adventurism” will encounter powerful headwinds in Japan. My study of Japan after the March 11, 2011 “triple catastrophe” suggests that there is no stomach among the Japanese for a high-profile “hard” security policy; there remains profound skepticism about the value of a military except in the defense of the homeland. Combine the Japanese ambivalence about engagement generally with a shrinking population that is aging and a military that would have to be significantly (and expensively) retooled to project power, and those headwinds reach gale force.

There is a temptation to see the return to power of Abe Shinzo as heralding a rightward shift in Japan. Resist it. Remember that Abe wasn’t the first choice to lead the LDP in the party election before the 2012 general election. The structure of the electoral system rewards large parties: in the absence of a unified opposition, the LDP took a disproportionate share of the seats in that ballot. (The LDP claimed more seats in 2012 than the DPJ did in its landslide win in 2009, even though the DPJ won more votes in the 2009 election.) Abe and the LDP won a mandate, first and foremost, to fix the economy, not lead a revanchist movement.


While Abe’s conservative views on security issues were well known, his first task remains an economic recovery. Failure to get the economy back on track will empower opposition to him within the LDP – and it is substantial. Foes within the party will likely use public protests against his security policy to help make the case for a change in the Prime Minister’s Office. If that is the case, change in Japan’s security policy may prove to have far greater impact than Abe and his supporters ever anticipated – and not in the way that they anticipated.

Brad Glosserman is executive director of the Pacific Forum CSIS in Honolulu, Hawaii, which has provided policy-oriented analysis and promoted dialogue on regional security, political, economic, and environmental issues in the Asia-Pacific region for over 25 years. This article first appeared in the CSIS:PACNET newsletter here.

Image: Wikicommons.
http://nationalinterest.org/blog/the-buzz/japans-collective-self-defense-play-game-changer-10810

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